Aro90
Moderator
Dołączył: 29 Kwi 2007
Posty: 259
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: RMVB-Squad
|
|
Jakość filmu - oznaczenia |
|
CAM
Cam znaczy, ze film byl nagrywany w kinie, najczesciej cyfrowa kamera video. Czasami uzyty zostaje mini statyw fotograficzny, jednak nie zawsze jest to mozliwe, wiec obraz moze sie trzasc. Takze miejsce filmowania bywa rozne, moze to byc przod, ale takze bok, tak, wiec obraz moze byc przekrzywiony pod roznym katem. Jesli boki sa obciete wlasciwie, nie bedzie to zauwazalne, chyba, ze pojawia sie napisy. Dzwiek nagrywany jest przez pokladowy mikrofon kamery, przez to jego jakosc nie jest zachwycajaca, a czasem, zwlaszcza w komediach, slychac odglosy widowni.
TELESYNC (TS)
Telesync jest nagrywany tak samo jak CAM z ta roznica, ze podlacza sie zewnetrzne zrodlo dzwieku (podlaczenie do gniazda sluchawek w fotelu). Wyizolowane w ten sposob zrodlo dzwieku nie zawsze musi byc jakosciowo dobre, poniewaz jakies zaklocenia moga sie przedostac do sciezki. Czasami telesync filmowany jest w pustym kinie, albo z kabiny projekcyjnej profesjonalna kamera, dajac lepsza jakosc obrazu. Jakosc telesync'ow rozni sie drastycznie, wiec najlepiej jest najpierw sciagnac sample (probke), albo uzyc programu do podgladu. Czesto cam i telesync sa mylone.
TELECINE (TC)
Maszyna telecine kopiuje film cyfrowo ze szpuli. Dzwiek i obraz powininny byc bardzo dobre, ale niestety sprzet do tworzenia takich kopii jest wyjatkowo drogi, wiec tc sa rzadkoscia.. Ogolnie film bedzie w poprawnym stosunku bokow, chociaz 4:3 telecine'y tez sie zdarzaja. Przykladem moze byc Jurrasic Park 3 TC zrobiony ubieglego roku. TC to nie Time Code - czyli licznik czasu podczas filmu.
SCREENER (SCR)
Pre kaseta vhs, wysylana do sklepow i w rozna inne miejsca w celach promocyjnych. Screener jest dostarczany na kasecie vhs i jest zwykle w stosunku bokow 4:3 (pelnoekranowy), chociaz screener'y letterboxed tez sie trafiaja. Glownym problemem jest tu wiadomosc, ktora przewija sie na dnie ekranu (prawa autorskie i antypirackie informacje). Kasety te czasami zawieraja unikalny numer seryjny, do ktorego przypisuje sie osobe, do ktorej kaseta zostala wyslana. Taki kod oczywiscie musi byc usuniety, dlatego mozecie sie spodziewac czarnego prostokata przyslaniajacego czesc obrazu. Czasami trwa to kilka sekund, ale na niektorych kopiach dzieje sie tak przez caly czas trwania filmu. Z zaleznosci od kopii i konwersji jakosci screener'ow roznia sie, moga byc doskonale (robione z kopii Master), a takze bardzo slabe (stara nagrywarka vhs...).Screene'y w wiekszosci sa przenoszone na VCD, ale kilka prob do SVCD nastapilo.
DVD - SCREENER (DVDscr)
To sama sytuacja jak ze zwyklym screener'em, z ta roznica, ze ten zostal przeniesiony z DVD. Zwykle 16:9, ale bez dodatkow, ktore pojawiaja sie w komercyjne kopii. Ewentualne informacje (o prawach autorskich itp.) sa zawarte w czarnych pasach na dole lub gorze, wiec nie zaslaniaja obrazu. W zaleznosci od umiejetnosci osoby przenoszacej, dvdscr powinien byc bardzo dobry. Zwykle przenosi sie na SVCD albo divx / xvid.
DVD RIP (DVDRip)
Kopia wydania na DVD. Czeste sa kopie z wydan pre detalicznych. Jakosc powinna byc doskonala. DVDrip'y wypuszczone sa na SVCD i divx / xvid.
VHSRip
Przeniesione z detalicznej kasety video, glownie filmy skaterskie / sportowe i pornograficzne.
TVRip
Epizod TV, ktory jest albo z sieci albo z satelity wysylany do sieci kilka dni wczesniej (czasami migota). Niektore programy moga byc w wersji surowej (nieobrobionej), zawierac dodatkowy material, komentarze itd. PDTV jest nagrywany za posrednictwem cyfrowej karty pci TV, ogolnie dajac najlepsze rezultaty. Wypuszcza sie je na SVCD / VCD / divx / xvid.
WORKPRINT (WP)
Workprint jest kopia filmu, ktora nie zostala jeszcze skonczona. Moze brakowac w niej scen, dzwieku, muzyki, a jakosc moze byc od marnej do doskonalej. Niektore wp roznia sie bardzo od koncowego rezultatu. Czasami moga zawierac dodatkowe sceny. Glownie dodawane sa do zbioru filmow jako dodatek.
WIDESCREEN (WS)
Film w formacie 16:9 lub cienszym, zwykle 1.80:1 do 2.50:1.
FULLSCREEN (FS)
Film w trybie pelnoekranowym, stosunek bokow szerokosci do dlugosci wynosi 1.33:1 (4:3).
PROPER
Zwykle oznacza sie tym nowe kopie, ktorych poprzedniczki byly gorsze jakosciowo, np. proper dostanie wersja WD, ktora wydana zostala po wersji FS.
NUKED
Kopia zostala skasowana z jakiegos powodu ze spisu.
LIMITED
Oznacza, ze film pojawil sie w okreslonej liczbie kin.
STV
Film nie trafil na ekrany film, zostal wydany od razu na dvd/vhs.
iNTERNAL
oznacza, ze dany release jest tylko wewnetrznym danej grupy i nie jest oficjalnie przedstawiany na scenie
DSRip
rip z TV, sygnal cyfrowy, ale przepuszczany przez analogowa karte w trakcie ripowania - jakosc - wiecej niz TVRip, mniej niz PDTV/HDTV ripy.
RERIP/REPACK
bledy jakiegokolwiek rodzaju wychwycone przez grupe wydajaca (badz inna) wymuszajace ponowne wydanie danego releasu
CE
- Collector's edition - wydanie kolekcjonerskie, czesto mylone z wersjami rezyserskimi
SE
Special edition - wydanie specjalne, ale co sie za tym kryje, bog raczy wiedziec... specyfikacja zazwyczaj zamieszczona w plikach nfo (imho jest to typowy "wyciagacz kasy" od klientow kupujacych oryginalne DVD) PE - Producer's edition - wydanie producentow - jeden jedyny raz spotkalem sie z oznaczeniem (Halloween bodajze, dluzszy o jakies 23 minuty, o ile mnie pamiec nie myli) LD - Laser Disc - w sumie dawno juz nie widzialem ripow z dyskow laserowych, minimalnie gorsze od tradycyjnych DVDRipow ML badz ME - Mulitilingual edition (czasami BL badz BE - Bilingual edition) - czyli wersje zawierajace dwie lub wiecej sciezki dzwiekowe - bardzo rzadkie
BAD AR - aspect ratio
Nieprawidłowy stosunek boków obrazu.
DUPE - duplicate
Pozycja już była wcześniej ripowana.
BAD IVTC
IVTC (inverse telecine) to proces polegające na konwersji filmu 30 fps na 24 fps w celu oszczędzenia miejsca. Dla wprawnego oka obraz będzie migotał w charakterystyczny sposób.
DC - director´s cut
Wersja reżyserska.
Pobrane z [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|